TEKS CERKAK
PERTEMUAN
2
A.
KOMPETENSI DASAR
3.1 Mengidentifikasi,
memahami dan menganalisis struktur teks,
unsur kebahasaan, dan pesan moral cerita fiksi (wayang/cerita pendek /folklor/topèng
ḍhâlâng) secara lisan dan tulis
4.1 Mengapresiasi
cerita fiksi (wayang/cerita pendek/folklor/topèng ḍhâlâng) secara lisan dan tulis.
B.
TUJUAN
Setelah
membaca teks cerita pendek, siswa diharapkan dapat
1. menentukan
unsur kebahasaan teks cerita pendek dengan tepat.
2. menentukan pesan
moral dari teks cerita pendek dengan cermat.
C.
MATERI
UNSUR BASA
TEKS CRITA CEKAK
Unsur basa ing cerkak, yaiku ngenani ukara sing digunakake
ing sajroning cerkak ditilik saka jinise
lan unggah-ungguhe basa. Ditilik saka jinise, unsur basa sing digunakake ana
loro, yaiku ukara langsung lan ukara ora langsung. Dene ditilik saka unggah-ungguhe,
dibedakake dadi basa ngoko lan krama.
1.
Ukara lansung
lan ora langsung
a. Ukara langsung
(kalimat langsung)
Ukara
langsung, yaiku ukara kang dipocapake langsung.
Tuladha:
Ibu ngendika, “Kowe kudu sekolah.”
b. Ukara ora langsung
(kalimat tidak langsung)
Ukara
ora langsung, yaiku ukara kang nyritakake omongane wong liya.
Tuladha:
Ngendikane Ibu, aku kudu sekolah.
Ukara Langsung |
Ukara ora Langsung |
Jordan kandha, “Aku seneng wulangan basa
jawa.” |
Jordan kandha, yen dheweke seneng wulangan
basa jawa. |
Pak Guru ngendika, “Dadi murid iku sing
sregep sinau ben pinter.” |
Ngendikane Pak Guru, murid iku kudu sregep
sinau ben pinter. |
2.
Unggah-ungguh
Basa
Unggah-ungguh
basa iku kaperang dadi loro, yaiku ngoko lan krama. Ing ngisor iki dijlentrehake babagan unggah-ungguh basa.
a.
Basa Ngoko
Basa
ngoko kaperang dadi loro kaya ing ngisor iki.
1) Ngoko Lugu
Ngoko
lugu, yaiku ukara kang dumadi saka susunan tembung ngoko kabeh ora kacampuran
tembung krama inggil.
Basa ngoko lugu iku digunakake kanggo
a) Guneman
marang wong sing sadrajad (sebaya) sing wis kulina (akrab)
b) Guneman
marang wong sing luwih enom
Tuladha:
Ø Kowe arep lunga menyang
ngendi?
2) Ngoko Alus
Basa
ngoko alus, yaiku ukara kang dumadi saka susunan tembung ngoko kang kacampuran
tembung krama inggil.
Basa ngoko alus iku digunakake kanggo
a) Wong tuwa
marang wong enom kang perlu diajeni.
b) Wong enom
marang wong kang luwih tuwa sing wis raket
c) Ngajeni wong
sing diajak guneman.
Tuladha:
Ø Panjenengan arep tindak menyang
ngendi?
b.
Basa Krama
Basa
krama kaperang dadi loro kaya ing ngisor iki.
1) Krama Lugu
Krama
lugu, yaiku basa kang tembunge lugu/krama kabeh ora kacampuran tembung krama
inggil.
Basa krama lugu iku digunakake kanggo
a) Guneman
marang wong sing sadrajad (sebaya) sing durung kulina (during akrab)
Tuladha:
Ø Sampeyan badhe kesah dhateng pundi?
2) Krama Alus
Krama
alus, yaiku basa kang tembunge alus lan kacampuran tembung krama inggil.
Basa krama lugu iku digunakake kanggo
a) Wong enom marang
wong tuwa
b) Marang wong
sing luwih dhuwur drajade
Tuladha:
Ø Panjenengan badhe tindak dhateng pundi?
PESAN MORAL ING
CERKAK
Saben-saben pangripta nalika
nulis sawijine karangan
crita cekak mesthi nduweni tujuan tartamtu kang awujud pesen (amanat) lan
pitutur marang sapa wae sing maca. Pesen (amanat) lan pitutur iku kalairake
lumantar isi critane, pacelathon antarane paraga siji lan sijine, sarta
watak-watake saben paraga.
Tuladha:
Sing Nandur Bakal Ngundhuh
…
Dina iki dagangan Bu Umi lagi sepi,
amarga lagi mangsa rendheng saengga akeh pohung sing kebanjiran lan dadi ora
enak dipangan. Wektu iki Ilham lagi butuh bayaran kanggo tuku buku lan seragam
anyar. Bu Umi mung bisa sabar ngadhepi kuwi kabeh mau lan ngupayakake golek
gaweyan liya sing bisa disambi dodol pohung. Bu Umi wis siyap-siyap ngukuti
dagangane amarga wis jam sanga esuk. Nanging, Bu Umi mandheg
sedhela amarga ana bocah cilik sing nangis neng ngarepe. Bu Umi banjur nyedhaki
bocah kuwi mau.
“Hlo, ngapa nangis, Ndhuk?” pitakone Bu Umi marang bocah kuwi.
“Aku nggoleki ibuku,” semaure nganggo basa ngoko amarga durung ngerti basa krama.
“Hla Ibumu sapa? Kepriye bisa pisah karo ibumu?” Bu Umi takon meneh marang bocah kuwi karo ngajak lungguh menyang lincak sing dinggo dodol Bu Umi.
“Aku pengin tumbas permen, aku nggoleki sing dodol permen.” semaure bocah kuwi karo isih nangis.
“Hla wis sida tuku permen?” pitakone Bu Umi karo njupuk wedang kanggo bocah kuwi.
Bocah iku mung gedheg lan malah tambah banter nangise.
“Oo… ya wis kowe nunggu ning kene wae karo ngombe wedang iki dhisik, Ibu arep numbasake permen kanggo kowe lan nggoleki ibumu dhisik ya?” welinge Bu Umi menyang bocah kuwi.
Sawise bocah iku meneng nangise, Bu Umi banjur tuku permen. Sanadyan regane larang, Rp5.000, nanging Bu Umi tetep numbasake permen kanggo bocah kasebut. Bu Umi ora tega karo bocah sing lagi nangis kuwi. Ing tengah pasar Bu Umi ngerti ibu-ibu sing katon bingung. Bu Umi marani ibu-ibu mau.
“Nyuwun sewu, menapa panjenengan nembe madosi putranipun?” pitakone Bu Umi marang ibu-ibu kuwi.
“Inggih leres, Bu. Menapa panjenengan mangertos anak kula?” ibu-ibu mau noleh menyang Bu Umi sing nakoni saka mburine.
“Menika wonten bocah putri ugi madosi ibunipun. Menapa leres putranipun panjenengan?” pitakone Bu Umi kanthi ngeterake menyang papan sing dinggo dodol Bu Umi.
“Ya ampun, Ndhuk. Kowe ning ngendi wae? Ibu sing nggoleki nganti bingung banget.” Bu Nurul, ngono asmane ibu-ibu kuwi, langsung nggendhong anake kuwi mau sing wis ora nangis.
Bu Umi njlentrehake kadadean mau marang Bu Nurul.
“Matur nuwun sanget nggih, Bu. Amargi sampun njagi anak kula,” Bu Nurul nyalami tangane Bu Umi kanthi mesem, bungah.
“Inggih Bu, sami-sami,” wangsulane Bu Umi kanthi menehake permen marang bocah kuwi mau.
…
Penulis: Kusmira Dwi Ayuani,
Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jawa Universitas
Sebelas Maret
D.
UJI KOMPETENSI
I.
Ukara-ukara langsung
ngisor iki owahana wujude dadi ukara ora langsung lan suwalike!
1. "Prakara
menang utawa kalah lomba kaya sing kok omongne iku mau prakara lumrah," ngendikane
ibune.
2. "Kekompakan
kelas iku ora tuwuh karepe dhewe," ngendikane ibu.
3. Bapak Kepala
Sekolah ngendika menawa
murid-murid ora pareng metu saka pekarangan sekolah ing
wektu ngaso.
4. Rini kandha
yen dheweke dhek wingi oleh hadhiyah buku.
5. Dea matur, "Kelas kula kawon kaliyan kelas sanese amargi kanca-kanca boten kompak kados rumiyin."
II.
Ukara-ukara
nganggo basa ngoko iki owahana dadi basa
krama utawa suwalike!
1.
Bapak tindak
dhateng Semarang nitih kreta tabuh gangsal enjing.
2.
Eyang lagi
teka saka Semarang.
3.
Kowe mau
bengi turu jam piro?
4.
Bu Rini
maringi yatra gangsal ewu kagem tumbas gendhis abrit.
5.
Bukune
digawa mulih Bu Guru.
* Gladhen ing dhuwur
dikerjakne ing buku tugas, banjur difoto lan dikirim ing link ngisor iki.
Comments
Post a Comment